۰

به بهانه ولادت رسول گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع)

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۰
به بهانه ولادت رسول گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع)
ازاین‌ رو اشاره‌ای به برخی از مقامات معنوی آن حضرت با استفاده از احادیث اهل بیت(ع) و سخنان خود آن حضرت داریم:
 
1- برترین مخلوق‌
شخصیتی که در میان تمام انسان‌ها ‌بی‌نظیر است و تاریخ همسان او را نخواهد دید، حضرت نبی اکرم(ص) است. امام علی(ع) در این‌باره می‌فرماید: «ما بَرَأ اللهُ نَسَمة خَیْراً مِنْ مُحَمدٍ(ص)»؛ خداوند موجودی برتر از محمد(ص) نیافریده است.
 
2- نخستین آفریده‌
خداوند نظام آفرینش را با نظمی خاص آفریده و ترتیب «اَلْاَشرف فَالْاشرف» را در آن منظور نموده‌ و اول مخلوق را «حقیقت محمدیه» قرار داده که گاهی از آن به تجلی اول یا رحمت واسعه هم تعبیر می‌شود. روایات فراوانی مؤید این معناست. جابربن عبدالله انصاری می‌گوید: «قلتُ لِرسولِ الله(ص): اَوّلُ شی ءٍ خَلَق اللهُ ما هُوَ؟ فَقالَ: نُورُ نَبیّکَ یا جابرَ خَلَقَهُ ثُمَّ خَلَقَ مِنْهُ کُلّ شی ءٍ؛ به رسول خدا(ص) عرض کردم: اولین چیزی که خداوند آفرید چیست؟ فرمود: نور پیامبر تو ای جابر، خداوند آن‌را نخست خلق کرد و بعد هر خوبی و خیری را از آن آفرید.»
 
3- رحمت واسعه‌
مورد دیگری که بیانگر مقام معنوی پیامبر اعظم(ص) می‌باشد این است که وی مظهر رحمت و چشمه‌ عنایت حق بود و این مرتبه و درجه، متعاقب صفا و طهارت باطنی، نصیب آن حضرت گردیده بود. این ویژگی از زمان کودکی در وجود مبارکش تجلی شد و تا آخر حیات آن حضرت تداوم یافت، ازاین‌رو خداوند به برکت آن وجود شریف، عذاب را از امت برداشت: «وَما کانَ اللهُ لِیُعَذّبَهُم و اَنتَ فیهِمْ و ما کانَ اللهُ مُعَذِّبَهُم و هُم یَسْتَغفِرون؛ تا تو در میان آن‌ها هستی، خداوند آنان را غذاب نخواهد کرد و نیز مادامی که توبه و استغفار کنند، باز خدا آن‌ها را عذاب نکند.» یعنی همان‌گونه که تجلی رحمت حق در «توبه و بازگشت» نهاده شده، وجود پیامبر اکرم(ص) هم تجلی دیگری از رحمت واسعه‌ی الهی است.
 
4- عصمت کبری‌
عصمت به ملکه‌ای نفسانی گویند که آدمی را از گناه و اشتباه باز می‌دارد، حال اگر این حالت در حد اعلای آن در کسی یافت شود آن‌را «عصمت کبری» نامند و اگر این ملکه در سطح پایین‌تر در فردی متحقق شد آن‌را «عصمت صغری» گویند. بدون تردید پیامبر اسلام(ص) از عالی‌ترین درجه‌ی عصمت که همان عصمت کبری است، بهره داشت و در این خصوص، علمای شیعه و سنی اتفاق نظر دارند. آیات و روایات فراوانی بر مقام عصمت آن حضرت دلالت دارد که ازجمله‌ی آن‌ها «آیه‌ی تطهیر» است. (سوره‌ی احزاب آیه‌ی 33)
 
5- وسعت روح‌
گرچه انبیای الهی در سطح بالایی از ظرفیت روحی قرار گرفته بودند و به همین علت، توان ارتباط با عالم غیب را داشتند، امواج وحی را دریافت می‌کردند و در فضای دل انسان‌ها جاری می‌ساختند اما این حالت از کمال و توانایی در وجود پیامبر گرامی اسلام(ص) از شدت خاصی برخوردار بود که حتی فرشتگان مقرب الهی هم توان درک آن‌را نداشته‌اند. شدت این استعداد بعضی اوقات موجب می‌شد که آن حضرت مستقیماً با خداوند ارتباط پیدا کند. پیامبر(ص) ظرفیت و وسعت وجودی خویش را چنین بیان می‌کند: «لی مَعَ اللهِ وَقْتٌ لا یَسَعُهَ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ و لا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ و لا عَبْدٌ مؤمنٍ اِمْتَحَنَ اللهُ قَلْبَهُ للایمان؛ برای من با خداوند، وقت و حالتی است که نه فرشته‌ی مقرب و نه پیامبر مرسل و نه بنده‌ای که خداوند دلش را پر از ایمان کرده، قدرت تحمل آن‌را دارد.»
 
نیم نگاهی به مقام صادق ال محمد(ص)
مقام معظم رهبری فرمودند‌: «امام صادق(ع) مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیده‌اید. محفل درس امام صادق(ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به‌وجود آورد، هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه‌بی‌نظیر بود. همه حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به‌وسیله مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همه آن‌ها را امام صادق(ع) به شکل درست بیان کرد.»
آشنایی با ابعاد مختلف زندگانی امامان شیعه از ضرورتهای روزگار ما است؛ زمانه‌ای که شیعه پرچمدار حاکمیت دینی و عدالت علوی است. امام باتوجه به شرایط ویژه دوران خود، سیاست عدم قیام مسلحانه علیه حاکمان جور و در مقابل، ایجاد نهضت بزرگ بیدارگری توده شیعه و آشنا کردن آنان با حقایق اسلامی و ولایت جانشینان برحق پیامبر اعظم(ص) را در پیش گرفت. حضرت برای اجرای این سیاست کلان از راهبردها و شیوه‌های خاصی بهره گرفت که عبارتند از: نهضت بزرگ تولید علم، مبارزه با فرقه‌گراییها، موضع‌گیری در برابر خلفا و مبارزان سیاسی و تقیه.
حضرت بیشتر به‌عنوان یک شخصیت علمی و فقهی معروف است. شخصیت سیاسی امام(ع) کمتر از سوی پژوهشگران و محققانی که به بررسی زندگانی حضرت پرداخته‌اند مورد توجه قرار گرفته است. به‌همین‌دلیل نوشته‌ها و آثاری که جنبه سیاسی زندگانی حضرت را بیان دارند، بسیار اندک و انگشت شمارند. تمامی کتابهایی که درباره حضرت نوشته شده‌اند به نحو ضمنی به گوشه‌هایی از حیات سیاسی امام اشارت برده‌اند. حقیقت آن است که امام صادق(ع) همانند همه امامان معصوم شیعه سیاست ناب الهی و دینی را در روزگار خود به یادگار نهاده‌اند که آشنایی با آن، الگوی کامل و ایده آلی است برای شیعیان و علاقه مندان به حضرت تا از این بعد زندگانی امام خود پیروی نموده و این سیره پاک حضرت را نیز چراغ راه خود قرار دهند. مطالعه فرازهای مختلف زندگانی امام صادق(ع) ما را به این نظریه رهنمون می‌کند که فعالیتهای فرهنگی و علمی حضرت قطعه‌ای از جدول بزرگ حیات سیاسی حضرت و راهبرد و شیوه‌ای برای تحقق استراتژی کلی سیاسی حضرت در مواجهه با حکام جور است. همین چیزی که امروز از آرمانهای بلند مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای - دام‌ظله‌العالی - سلاله پاک آن حضرت است. معظم‌له مکرر در مکرر بر مسأله تولید علم و پیشرفت علمی تأکید دارند که کارآمدترین راهکار در مقابله و مبارزه ملت ایران با استکبار جهانی و صهیونیزم بین‌الملل است و عامل بزرگ استمرار و ماندگاری انقلاب اسلامی و سنگ زیرین تمدن بزرگ اسلامی در قرن 21 نیز خواهد بود. چرا امام صادق(ع) با توجه به اضمحلال حاکمیت اموی و عدم استقرار حاکمیت عباسی و اعلام آمادگی برخی از سران و عوامل حاکمیت عباسی مثل ابوسلمه برای انتقال قدرت به حضرت، به قیام مسلحانه برای برپایی حکومت ایده آل اسلامی اقدام نکرد؟ باتبیین سیاست استراتژیک امام باتوجه به مقتضیات زمانی، راهکارهایی را که امام برای تحقق آرمان خود در پیش گرفت که می‌تواند الگوی روشن و راهبردی عالمانه برای زمان ما باشد.
 


 
 
222
 
کد مطلب : ۵۷۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما